اولین سینی چای
آیه هایی درباره معیارهای انتخاب همسر
پاکدامنی
الْخَبیثاتُ لِلْخَبیثینَ وَ الْخَبیثُونَ لِلْخَبیثاتِ وَ الطّیِّباتُ لِلطّیِّبینَ وَ الطّیِّبُونَ لِلطّیِّباتِ أُولئِکَ مُبَرّؤُنَ مِمّا یَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ رِزْقٌ کَریمٌ. (نور: 26)
زنان پلید برای مردان پلیدند، و مردان پلید برای زنان پلید، و زنان پاک برای مردان پاکند، و مردان پاک برای زنان پاک.
ایمان
وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتّی یُؤْمِنّ وَ َلأَمَةٌ مُؤْمِنَهٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَه وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکینَ حَتّی یُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولئِکَ یَدْعُونَ إِلَی النّارِ وَ اللّهُ یَدْعُوا إِلَی الْجَنّهِ وَ الْمَغْفِرَهِ بِإِذْنِهِ وَ یُبَیِّنُ آیاتِهِ لِلنّاسِ لَعَلّهُمْ یَتَذَکّرُونَ. (بقره: 221)
و با زنان مشرک ازدواج مکنید تا ایمان بیاورند. قطعاً کنیز با ایمان بهتر از زن مشرک است، هر چند [زیبایی] او (زن مشرک) شما را به شگفت آورد و به مردان مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند. قطعاً برده با ایمان بهتر از مرد آزاد مشرک است، هرچند [مال او] شما را به شگفت آورد، آنان (شما را) به سوی آتش فرا می خوانند و خدا به فرمان خود، [شما را] به سوی بهشت و آمرزش می خواند و آیات خود را برای مردم روشن می کند، باشد که متذکر شوند.
آیه هایی درباره معیارهای انتخاب همسر
پاکدامنی
الْخَبیثاتُ لِلْخَبیثینَ وَ الْخَبیثُونَ لِلْخَبیثاتِ وَ الطّیِّباتُ لِلطّیِّبینَ وَ الطّیِّبُونَ لِلطّیِّباتِ أُولئِکَ مُبَرّؤُنَ مِمّا یَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ رِزْقٌ کَریمٌ. (نور: 26)
زنان پلید برای مردان پلیدند، و مردان پلید برای زنان پلید، و زنان پاک برای مردان پاکند، و مردان پاک برای زنان پاک.
ایمان
وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتّی یُؤْمِنّ وَ َلأَمَةٌ مُؤْمِنَهٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَه وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکینَ حَتّی یُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولئِکَ یَدْعُونَ إِلَی النّارِ وَ اللّهُ یَدْعُوا إِلَی الْجَنّهِ وَ الْمَغْفِرَهِ بِإِذْنِهِ وَ یُبَیِّنُ آیاتِهِ لِلنّاسِ لَعَلّهُمْ یَتَذَکّرُونَ. (بقره: 221)
و با زنان مشرک ازدواج مکنید تا ایمان بیاورند. قطعاً کنیز با ایمان بهتر از زن مشرک است، هر چند [زیبایی] او (زن مشرک) شما را به شگفت آورد و به مردان مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند. قطعاً برده با ایمان بهتر از مرد آزاد مشرک است، هرچند [مال او] شما را به شگفت آورد، آنان (شما را) به سوی آتش فرا می خوانند و خدا به فرمان خود، [شما را] به سوی بهشت و آمرزش می خواند و آیات خود را برای مردم روشن می کند، باشد که متذکر شوند.
اولین سینی چای (2) چه کسی بهترین همسر است؟
مهری کلهر
این نقطهچین برای هر کس یک جور پر می شود و هر کس به آن یکجور پاسخ می دهد. من این سؤال را از چند نفر پرسیده ام. چند مورد از پاسخ ها را بخوانید تا بعد.
خانم 45 ساله متأهل: «بهترین همسر یعنی همسر شهلا خانم. خدا شانس بده. برایش آشپزی و بچهداری می کند، پولش هم از پارو بالا می رود. هر وقت که خانهتکانیداره برایش مستخدم می آره؛ شوهر خوب، یعنی این».
متأهل، 37 ساله: «بهترین همسر؛ یعنی همسر من. از هر ماه 20 روزش را خانه مادرشه و اجازه می ده من یک نفس راحت بکشم».
احمد. ف 27 ساله: «بهترین همسر؛ یعنی همسری که غر نزند، غیر از این، همه چیز را می شه تحمل کرد».
زهرا. م متاهل 28 ساله: «بهترین همسر کسی است که دروغ نگه و سر به راه باشه و آدم رو شرمنده صاحبخانه و در و همسایه نکنه».
حمید رضا خموشی، 29 ساله: «بهترین همسر وجود نداره. هر کسی یه عیبی داره».
محمد. الف، 30 ساله: «بهترین همسر دنیا کسی است که نجیب و بااخلاق باشه، نمی گم رویش را آفتاب و مهتاب نبینن، منظورم اینه که زن زندگی باشه، خونهدار باشه».
اعظم نظری، 45 ساله: «بهترین همسر دنیا؛ یعنی مردی که پول داره و چشم و دل پاکه».
بهترین همسر دنیا هنوز از مادر زاده نشده است. غیر از نظرسنجی ما که بیشتر مصاحبه بود، دکتر منوچهر محسنی هم در این زمینه در یک نظرسنجی علمی نظر مردم را درباره معیارهایشان درباره همسر آیندهشان پرسیده است. بر اساس نتایج این پژوهش، نجابت و خوشاخلاقی و اصالت خانوادگی، سه اولویت برتر برای زن ها هنگام ازدواج معرفی شده است. مردها بیشتر بر نجابت و زن ها بیشتر بر خوشاخلاقی مردها تأکید کرده اند و هر دو جنس، به اصالت خانوادگی به یک میزان اهمیت داده اند. جالب اینجاست که به دیگر ویژگی ها مانند تحصیلات بالا، خوشقیافه بودن، پولدار بودن یا خانهدار بودن چندان توجه نشده است. درباره مهم ترین ویژگیهای یک مرد نیز خوشاخلاقی، نجابت و اصالت خانوادگی، سه صفت برتر مطرح شده است. زنان بر نجابت و خوشاخلاقی و مردان بر اصالت خانوادگی تأکید کردهاند، چنانکه 1/21 درصد مردان درباره نجابت، 1/31 درصد درباره خوشاخلاقی و 5/14 درصد درباره اصالت خانوادگی نظر موافق داشتند، در حالیکه این میزان در زنان به ترتیب به 2/23، 6/35 و 8/13 درصد تغییر می یابد. هر دو جنس درباره لزوم نجابت به عنوان ویژگی پسندیده زنان توافق داشتند، ولی نجابت مردان در اولویت دوم قرار می گیرد. از آن گذشته، در حالیکه زنان به نجابت و خوشاخلاقی مرد توجه بیشتری دارند، مردان اصالت خانوادگی را ویژگی مهم یک مرد می دانند. برای پی بردن به اهمیت این ویژگی ها در زندگی افراد، بخش دیگری از این پژوهش را بررسی می کنیم. نجابت و خوشاخلاقی به ترتیب 48 درصد و 28درصد، بالاترین میزان موافقت را در میان طلاق گرفته ها جلب کرده است که می توان تجربه تلخ طلاق و دلایل آن را در این گزینش مؤثر دانست. از سوی دیگر افراد مجرد و متأهل، از اصالت خانوادگی به عنوان یک ویژگی برجسته برای زن حمایت کردهاند . این دو گروه به ترتیب 6/15 و 13 درصد به آن رأی می دهند، در حالی که این میزان در میان طلاق گرفته ها 4 درصد است. بنابر نتایج این پژوهش، معیارهای تربیتی و رفتاری در انتخاب مهم ترین ویژگی زن یا مرد هنگام ازدواج، بالاترین میزان را به خود اختصاص می دهد. پس از آن، معیارهای اجتماعی مانند تحصیلات و خانهدار بودن، در مرتبه دوم و پولدار بودن و خوشقیافه بودن کمترین آرا را کسب می کند.
اولین سینی چای (3)
معیارهای انتخاب همسر
برای پایداری لطف و صفا در زندگی مشترک و عمیق تر شدن روابط عاطفی زن و شوهر با گذر زمان، در انتخاب زن به چند ویژگی باید توجه کرد، از جمله:
یکسانی شأن زن با شوهر تا در زندگی تفاهم حاصل آید؛
عفیف بودن زن تا مرد از وفای زن و دوام زندگی مشترک اطمینان خاطر یابد؛
صالح بودن زن تا مرد رفتار زن را متناسب با مصلحت خانواده بیابد؛
با محبت بودن زن تا جذبه عشق آتشین آغاز زندگی تداوم یابد؛
خوشرویی زن و اخلاق نیکو داشتن تا علاوه بر ژرف شدن روابط عاطفی، زمینهساز رشد و تعالی همسر شود؛
شکرگزاری از احسان شوهر تا اعتماد به نفس مرد بیشتر شود و روحیه او برای تلاش تقویت شود؛
حافظ اموال خانواده تا مرد درباره ثمره تلاش خویش امنیت خاطر یابد؛
بخشش و چشمپوشی از خطای شوهر تا مرد درصدد اصلاح خود برآید؛
در انتخاب شوهر نیز پیشنهاد شده تا به چند صفت توجه شود، از جمله:
هم شأن و همتای زن تا تفاهم در زندگی مشترک، کانون خانواده را گرم و باصفا سازد؛
باتقوا بودن ت زن را در طاعت الهی یاری کند؛
رعایت حریم الهی در روابط با جنس مخالف تا زن از وفای مرد اطمینان یابد؛
خردمندی تا مردانه مدیریت کند؛
خوشاخلاقی تا همسر خویش را احترام کند و زن از خشونت او در امان باشد.
اولین سینی چای (4)
پاکدامنی و همکفو بودن
پاکدامنی: الطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات
طیبات از بهر که؟ للطیبین
خوب، خوبی را کند جذب از یقین
در هر آن چیزی که تو ناظر شوی
می کند با جنس سیر ای معنوی
در جهان هر چیز، چیزی جذب کرد
گرم را گرمی کشید و سرد سرد
قسم باطل باطلان را می کِشَد
باقیان را می کشند اهل رَشَد
ناریان مر ناریان را جاذبند
نوریان مر نوریان را طالبند
صاف را هم صافیان طالب شوند
درد را هم تیرگان جاذب شوند
زنگ را هم زنگیان باشند یار
روم را با رومیان افتاد کار
مولوی
همکفو بودن
آن حکیمی گفت: دیدم در تکی
میدویدی زاغ با یک لکلکی
در عجب ماندم بجستم حالشان
تا چهقدر مشترک یابم نشان
چون شدم نزدیک من حیران و دنگ
خود بدیدم هر دوان بودند لنگ
* * *
کبوتر با کبوتر باز با باز
کند هم جنس با هم جنس پرواز
اولین سینی چای (5) گفتارهای نغز (معیارهای انتخاب همسر)
فاطمه عرب شیبانی
با زنی ازدواج کنید که اگر مرد می بود، بهترین دوست شما می شد.
ازدواجی که به خاطر پول به وجود آید، برای پول هم از بین می رود.
اگر از طبقه بالا زن بگیری، به جای خویشاوند ارباب خواهی داشت.
تاک را از خاک خوب و دختر را از مادر خوب و اصیل انتخاب کن.
دختر عاقل، جوان فقیر را به پیرمرد ثروتمند ترجیح می دهد.
داماد زشت و باشخصیت بهتر از داماد خوشصورت بی لیاقت است.
زوجه خوب به منزله عصای محکمی است که مرد در سنگلاخ حیات می تواند بدان تکیه کند و هنگام بدبختی و فقر، از شفقت و غمخواری وی تسلی و دلداری یابد.
زنی سعادتمند است که مطیع شوهر باشد.
مردی که به خاطر پول زن، داماد شود به نوکری می رود.[1]
تقوا و پرهیزکاری برای یک دختر برازنده تر از هر جواهری است.[2]
زیبایی زن زینتی است زوالپذیر، ولی حسن اخلاق او نعمتی است لایزال.[3]
زن خوب فرمانبر پارس کند مرد درویش را پادشا (سعدی)
اگر زن باتقوا و خوشخلق کدبانوی خانه ای محقر و فقیر باشد، آن خانه را محل آسایش و فضیلت و خوشبختی می سازد.[4]
زن خوشزبان و باتقوا، تاجی است بر سر شوهر خویش.[5]
زن عاقل، با شوهر بی پول خوب می سازد.[6]
بعد از یک سال که از ازدواج زن و مرد گذشت، هیچکدام به زیبایی صورت هم نمی اندیشند، و بر عکس، هر دو متوجه خلق و رفتار یکدیگر می شوند.[7]
خانه بدون زن عفیف، گورستان است.[8]
لیاقت داماد، به قدرت بازوی اوست.[9]
اولین سینی چای (6)
اشعار نغز (معیارهای انتخاب همسر)
بهین زنان در جهان آن بود
کزو، شوی همواره خندان بود
(فردوسی)
زن پرهیزکار زاینده
مرد را دولتی است پاینده
(مکتبی)
زن خوب و فرمانبر و پارسا
کند مرد درویش را پادشا
(سعدی)
زن که مستور و نیکخو باشد
نیست عیب، ارنه خوبرو باشد
(مکتبی)
زن مستور شمع خانه بود
زن شوخ آفت زمانه بود
(اوحدی)
اولین سینی چای (7)
کتابشناسی ازدواج
1. محمدی اشتهاردی، محمد، ازدواج آسان و شیوه همسرداری، مؤسسه انتشارات نبوی، 1376، چاپ ششم، 358 صفحه.
2. افروز، غلامعلی، مبانی روان شناختی ازدواج در بستر فرهنگ و ارزشهای اسلامی، تهران، دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ، 1380، 172 صفحه.
3. بابازاده، علیاکبر، مسائل ازدواج و حقوق خانواده، مقدمه: جعفر سبحانی، تهران، بدر، 1370، 376 صفحه.
4. پاکنژاد، سید رضا، ازدواج، انتشارات اخلاق، 1376، 208 صفحه.
5. جعفری، حمید، ازدواج و بهداشت خانواده، بی جا، پاشا، 1379، 184 صفحه.
6. حبیبنژاد، سید احمد، پیوند آسمانی، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، 1381، 142 صفحه.
7. حجازی، سید جمالالدین، ازدواج در نظام آفرینش، شرکت انتشارات میقات، 1370، 228 صفحه.
8. حسینی، مهدی، مشاوره ازدواج و خانواده، تهران، آوای نور، 1377، 29 صفحه.
9. رشیدپور، مجید، مراحل ازدواج در اسلام، تهران، انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، 1376، 94 صفحه.
10. شمسالدین، مهدی، انتخاب همسر و ازدواج، قم، شفق، 1375، 150 صفحه.
11. طیبی، ناهید و معینالاسلام، مریم، مبانی روانشناختی خوشبختی با نگرش دینی، بهشت نیایش، 1382، 175 صفحه.
12. صانعه، صفدر، بهداشت ازدواج از نظر اسلام، مشهد، کتابفروشی جعفری، 297 صفحه.
13. صادق کوهستانی، عطیه، جوان و ازدواج، قم، انتشارات نسیم حیات، 1378، 151 صفحه.
14. غضنفری، علی، ازدواج و آداب زناشویی در اسلام، قم، انتشارات لاهیجی، 1380، 224 صفحه.
15. فضل الله، محمدحسین، شیوه همسرداری، ترجمه: لطیف راشدی، انتشارات پیام آزادی، 1373، 126 صفحه.
16. قرچهداغی، مهدی، راه های ساده برای زندگی سعادتمند، تهران، نشر نخستین، 1380، 145 صفحه.
17. مظاهری، علیاکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، انتشارات پارسیان، 1376، 260 صفحه.
18. ماجراجو، محسن، نیازها و روابط دختران و پسران، قم، نشر جمال، 1380، 304 صفحه.
19. شفیعی مازندرانی، محمد، راز خوشبختی (اعجاز ازدواج)، قم، عطرآگین، 1384، 312 صفحه.
پی نوشت:
[1]. رهنمون، صص 49ـ 54.
[2]. همان، ص 390.
[3]. همان، ص 391.
[4] . همان، ص 389.
[5]. همان، ص 395
[6]. همان.
[7]. همان، ص 49.
[8]. همان، ص 50.
[9]. همان، ص 54.
[ بازدید : 1149 ] [ امتیاز : 3 ] [ امتیاز شما : ]